Ohjelmistoprojektin 7 kuolemansyntiä – 7. osa: aliarvioi loppukäyttäjät
Listasimme softaprojektien yleisimmät sudenkuopat eli seitsemän kuolemansyntiä.
Nopea kertaus ja sitten asiaan: Syntilistan ensimmäisessä osassa pureuduimme tekijöiden tuottavuuseroihin ja oikean devaajan valintaan. Toisessa blogitekstissä pohdimme koodin määrän ja laadun suhdetta ja sitä, mihin kallis aika kannattaa käyttää. Ohjelmistoprojektin kolmannessa synnissä välteltiin konsultteja kalliin hinnan takia. Neljännessä osassa maksettiin liikaa koodista, jota ei ehkä edes tarvita. Syntilistan viidennessä kirjoituksessa palasimme koodin alkulähteille: miksi koodikantaa pitäisi ronkkia, jos sillä ei ole suoraa vaikutusta liiketoimintaan? Kuudennessa osassa puhuimme kaavoihin kangistumisesta.
Softaprojektin syntilistaus on tullut maaliin, joten onkin jo korkea aika väheksyä (keitä muitakaan kuin) loppukäyttäjiä!
Uskomus:
Minä olen tuotteeni erikoisasiantuntija, yleisnero ja spesialisti, mitä muut muka tietävät?
Totuus:
Jos (ja kun) teet softaa loppukäyttäjille, ajattele loppukäyttäjiä. Vaikka palvelumuotoilu-sana saattaa nostattaa vatsahappoja korkealle itse kullakin, roikkuvat termin takana menestyksen avaimet.
Mitä he muka tietävät?
Uuden luominen vaatii aina vahvoja visioita ja ripauksen hulluutta – erityisesti jos kehitetään jotain, jota kukaan ei vielä ole edes hoksannut kaipaavansa. Älä kuitenkaan sokeudu visiosi kanssa ja sivuuta loppukäyttäjiä.
Lähdetään siitä, että olet tehnyt markkinatutkimuksen ja rakennat jotain, jolle on oikeasti kysyntää. Tiedätkö myös, miten loppukäyttäjät toimivat vai eleletkö vain luulojen varassa? Tuotteesi ykköseksperttinä sinun ei ehkä ole helppoa astua käyttäjien kenkiin. Ja ihmiset nyt ylipäätään ovat villi kortti mitä tulee softan luomiseen: ihmisen ja tietokoneen rajapinnassa liikkuminen on aina vaikeaa.
Kuuntele käyttäjiä alusta alkaen äläkä koskaan oleta, mitä he ajattelevat ja miten käyttäytyvät. No okei, kuuntele myös koodareita: designerin suunnittelema käyttöliittymä voi näyttää kivalta ja “olla käytettävä”, mutta sitä ei välttämättä ole helppoa toteuttaa teknisesti.
Loppupeleissä sinun täytyy vakuuttaa vain käyttäjät tuotteesi toimivuudesta. He ovat aina oikeassa, koska jos he eivät osaa käyttää tuotetta tai he eivät koe sen tuottavan rahoilleen vastinetta, he eivät käytä sitä.
Muista myös, etteivät asiakkaat maksa turhista kilkuttimista vaan siitä, että kilkuttimet ovat käytettäviä ja toimivat (tästä puhuimme jo synnissä 5). Ja päinvastoin: mikään käyttäjätutkimus tai vaikuttava käyttöliittymä ei tee autuaaksi, jos pinnan alla muhiva koodi ei toimi (tästä lisää muun muassa synnissä 2).
Jos tarvitset softaprojektiisi kokeneita koodareita, ota yhteyttä Raketin komentokeskukseen!
Älä lankea näihinkään softaprojektin kuolemansynteihin:
Ohjelmistoprojektin 1. kuolemansynti – resurssi on resurssi
Ohjelmistoprojektin 2. kuolemansynti – enemmän koodia!
Ohjelmistoprojektin 3. kuolemansynti – konsultti kallis, oma työntekijä halpa
Ohjelmistoprojektin 4. kuolemansynti – no kun halvalla sai
Ohjelmistoprojektin 5. kuolemansynti – kaikki muu paitsi välitön bisneshyöty on turhaa
Ohjelmistoprojektin 6. kuolemansynti – vanhassa vara parempi